وال واشر چیست؟

شاید در وهله اول کلمه وال واشر را بشنوید به یاد وسیله ای با پایه بلند برای شستن دیوارها بیفتید!
اما این یک تصور کاملا اشتباهی است. این کلمه شاید برای افراد عادی یک کلمه ناشناس و عجیب باشد اما برای افرادی که در زمینه برق و الکترونیک و نورپردازی مهارت داشته و فعالیت می کنند، کلمه ای شناخته شده است. وال واشر با نام پروژکتور نما و یا چراغ نمای خطی نیز شناخته می شود.

وال واشر SMD  یا وال واشر ال ای دی چیست؟

SMD مخفف Surface mounted device  که به تکنولوژی ساخت محصولات الکترونیکی گفته می شود که برخلاف قطعات DIP بر پایه لحیم کاری بدون استفاده از سوراخ روی برد می باشد. از وال واشر led  یا وال واشر SMD بیشتر برای صرفه جویی در مصرف برق استفاده می شود.

وال واشر چگونه کار می کند؟

در بسیاری از موارد، این چراغ ها بسیار کوچک هستند، در بعضی موارد تک سوکته بوده که به آن (آی بال) می گویند و قابل جابه جایی با یک دست می باشد و قابلیت تغییر زاویه نور را دارد.
وال واشر قطعه ای است که از کنار هم قرار گرفتن تعدادی لامپ با چیدمان های متفاوت تشکیل شده است. تعداد لامپ ها، اندازه و میزان نوردهی آن ها با توجه به کاری که مد نظر داریم و قرار است از این نوع چراغ برای آن استفاده کنیم، می تواند متفاوت باشد. اگر تعداد این نوع چراغ زیاد باشد، از ان می توان به عنوان پروژکتور استفاده کرد که نوعی پروژکتور خطی محسوب می شود و می توانند بر روی ساختمان ها نور بتابانند و یا در طراحی داخلی از آن ها استفاده می شوند. در این نوع پروژکتورها ، جهت و میزان نور قابل تغییر می باشد.
از آن جایی که می توان میزان نور، ابعاد و توان هر کدام از این وال واشرها را تغییر داد، در صنعت نورپردازی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. در چند سال اخیر استفاده از وال واشر بسیار مرسوم شده و معماران و طراحان داخلی از آن برای روشنایی و ایده پردازی های خود استفاده می کنند.
عمده کاربرد این لامپ ها برای تزئینات داخلی و نمای بیرونی ساختمان ها است و از آن  برای ایجاد نور و روشنائی داخلی در ساختمان استفاده نمی شود.
خصوصیات جالب این محصول باعث شده که از آن در زوایای مختلف و برای ایجاد سایه روشن های خاص استفاده شود. بیشترین مصرف آن برای سطوح عمودی مثل ستون ها و یا ورودی ها می باشد.
برای ایجاد روشنایی با نورهای نامتقارن، می توان تعداد سه و یا بیشتر از این چراغ ها رابه صورت خطی و کنار هم استفاده کرد. برای پوشش دهی کامل یک دیوار، به تعدادی از چراغ ها که به صورت خطی کنار هم بسته شده اند نیاز است.
این چراع با ظاهر متفاوت با حالت مربع و یا مستطیل وجود دارند و برای سقف از آن ها استفاده می شود. این نسخه از چراغ های مربعی شکل معمولا در موزه ها، رستوران ها و یا شرکت های تجاری، که قصد برجسته نمودن یک سوژه را دارند و می خواهند قسمتی از فضا بیشتر در کانون دید و مرکز توجه افراد قرار بگیرد، استفاده می شود.

انواع چراغ های وال واشر:

– وال واشر 20 وات: این محصول نسبت به محصولات مشابه خود، تعداد LED  بیشتری داشته و در هر متر از آن حدود 20 عدد LED به کار رفته است که توان آن حدودا 20 وات در متر می باشد.
 

قسمت های تشکیل دهنده یا قطعات وال واشر:

– LED
– فریم یا قاب وال واشر
– لنز، به منظور متمرکز کردن نور
– درایور

ویژگی های وال واشر:

– نصب آسان
– کیفیت بالای نور
– کیفیت بالای بدنه
– مقاوم در برابر شرایط جوی
– تنوع طیف رنگ
– کاهش هزینه های نورپردازی
– تنظیم زاویه تابش
– افزایش طول وال واشر با متصل کردن خطی آن به هم
– تغییر اندازه برحسب نیاز
– تنظیم شدت نور
– مقاوم در برابر ضربه
– کنترل از راه دور ( ریموت کنترل)
– مجهز به افکت های مختلف نورپردازی
 

وال واشرها در محیط های زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

– فضاهای باز و بسته
– نماهای بیرون و داخلی ساختمان
– رستوران ها و مراکز خرید و تفریحی
– کناره های پل ها
– بناهای تاریخی، موزه ها و گالری های هنری
– برج ها، تونل ها و زیرگذزها
– پرورش گیاهان ( وال واشر ویژه رشد گیاه )
– آکواریوم های آب شورو آب شیرین
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − یک =