سیستم های خورشیدی

این روزها، منابع انرژی های تجدید پذیر نقش مهمی را در جایگزینی منابع سوخت فسیلی ایفا می کنند. انرژی خورشیدی، یکی از منابع تجدیدپذیر انرژی، طی چند سال اخیر به شمار می آید که استفاده از آن به سرعت در حال افزایش است. انتظار می رود جهان به انرژی های تجدید پذیر به عنوان یک جایگزین مناسب، پاک و ارزان روی آورد. انرژی تجدید پذیر، انرژی است که ازمنابع طبیعی مانند آفتاب، باد، جزر و مد و حرارت پوسته ی زمین تامین می شود.

جدا از آلودگی های ناشی از سوخت های فسیلی، میزان ذخایر آن ها رو به کاهش و قیمتی رو به افزایش دارند.این در حالی است که منابع انرژی های تجدید پذیر، دائمی و آزاد هستند.
یکی از رایج ترین اشکال انرژی ، انرژی الکتریکی است که کشورهای صنعتی و غیر صنعتی وابستگی کامل به آن دارند. انرژی خورشید را به طور مستقیم و غیر مستقیم می توان به انرژی الکتریکی تبدیل کرد. در روش مستقیم از ابزارهای فتوولتائیک (خورشیدی‌) برای تبدیل مستقیم انرژی خورشید به الکتریسیته استفاده می شود در حالیکه در روش غیر مستقیم انرژی خورشید برای گرما بخشیدن به یک سیال کاربردی به خدمت گرفته می شود که در نهایت یک ژنراتور بخار را به حرکت درآورده و تولید الکتریسیته می کند.

ایران با داشتن حدود ۳۰۰ روز آفتابی در سال جزو بهترین کشورهای دنیا در زمینه پتانسیل انرژی خورشیدی در جهان می‌باشد. با توجه به موقعیت جغرافیای ایران و پراکندگی روستای در کشور، استفاده از انرژی خورشیدی یکی از مهمترین عواملی است که باید مورد توجه قرار گیرد. استفاده از انرژی خورشیدی یکی از بهترین راه‌های برق رسانی و تولید انرژی در مقایسه با دیگر مدل‌های انتقال انرژی به روستاها و نقاط دور افتاده در کشور از نظر هزینه، حمل‌ ونقل، نگهداری و عوامل مشابه می‌باشد.
مزایا سیستم های خورشیدی:
• تجدید پذیر بودن : ما می توانیم از انرژی خورشیدی تا زمانی که خورشید وجود دارد استفاده کنیم، همواره درهمه جا حضوردارد.
• پایداری : انرژی که هم تجدیدپذیر باشد و هم به وفور بر روی زمین موجود باشد پس پایدار نیز هست .
• دوستدار محیط زیست : انرژی خورشیدی، انرژی سبز است.که برای آینده ی سیاره ی زمین و کاهش تاثیر فعالیت های انسان بر روی زمین مورد توجه قرار گرفته است. می دانیم که هر چقدر که از انرژی خورشیدی یا سایر منابع تجدیدپذیر فاقد آلودگی استفاده کنیم میزان استفاده از منابع انرژی غیر تجدیدپذیر کاهش می یابد که این خود یک گام موثر در کاهش گازهای گلخانه ای و کاهش تغییرات اب و هوایی است .
• دسترسی آسان : انرژی خورشیدی در تمام دنیا قابل دسترس است. انرژی خورشید، همه جا قابل دسترسی است. تجهیزات مربوط به انرژی خورشیدی در هر کجا قابل نصب و راه اندازی هستند. به شرایط محیطی خاصی نیاز ندارند. حتی اگر یک نقطه ی آفتابی در محل مورد نظر قرار داشته باشد، شرایط نصب و راه اندازی سیستم خورشیدی فراهم شده است. می توان گفت که این انرژی به سبب نصب آسان و قابلیت نصب در همه ی شرایط آب و هوایی یکی از بهترین منابع قابل دسترس در همه جا می باشد .
• کاهش هزینه ها: یکی از مهمترین مزایای این سیستم کاهش هزینه ها و حتی فروش برق اضافه تولیدی به شبکه برق می باشد.
• بی سر و صدا بودن : با توجه به اینکه در سیستم های خورشیدی هیچ گونه قطعه متحرکی وجود ندارد این سیستم ها هیچ گونه سر و صدایی ندارند که این خود یک مزیت خوب برای این سیستم هاست که می توان انها را در هر مکانی نصب کرد حتی بر روی بیمارستان ها برای تامین برق اضطراری آن ها.
• تعمیر و نگهداری کم : طبق گفته اکثر کارشناسان این صنعت، انرژی خورشیدی تعمیر و نگهداری خیلی کمی دارد تا حدی که می توان گفت برای مصارف مسکونی تنها باید چند باردرسال صفحات را تمیز کنند .
• در صورت بروز حوادث طبیعی مانند سیل ، طوفان، گرمای بالا بدلیل تغییرات محیطی، رطوبت و …. شبکه های برق و نیروگاه های قدیمی دچار مشکل خواهد شد. بهترین گزینه برای جایگزینی ، استفاده از سیستم های نورپردازی سولار (پروژکتورهای خورشیدی) می باشد.
• با توجه به تکنولوژی مورد استفاده در انواع باتری های مورد استفاده درسیستم های خورشیدی، این سیستم می تواند بمدت 5 روز بدون نور خورشید، انرژی را درخود ذخیره نگه دارد و برق مورد نیاز راتامین کند.
• – مناسب برای روشنایی فضاهای باز با استفاده از پروژکتورهای سولار (پروژکتورهای خورشیدی)، در شب مانند پارکینگ ها وپارک ها و باغ ها و …. علاوه بر کاهش هزینه های نصب این گونه منابع نوری باعث زیباسازی مکان مورد نظر نیز میگردد.
• – مناسب برای مناطقی از محیط زیست که حساس وحفاظت شده هستند و هیچ گونه زیرساختی برای راه اندازی شبکه های برق وجود ندارد و این کار نیازمند هزینه های زیاد است .

معایب سیستم های خورشیدی:
• گران بودن : یکی از مشکلات سیستم های خورشیدی هزینه اولیه احداث آن است. هزینه اولیه نصب سیستم خورشیدی با توجه مکان نصب متفاوت است پس مشکل گران بودن سیستم ثابت نیست مثلاً کسی که به شبکه برق متصل نیست اگر از این سیستم ها استفاده کند اقتصادی تر است تا به شبکه متصل شود . در سال های اخیر، تعداد تاسیسات و نیروگاه های انرژی خورشیدی رو به افزایش است. این در حالی است که هزینه های نصب و راه اندازی این گونه تاسیسات بالا و چشمگیر بوده است . اما در بلند مدت منجر به کاهش هزینه ها می گردد.

• دارای محدودیت : یکی از بزرگترین مشکلات سیستم های خورشیدی وابستگی آن ها به خورشید است. پنل ها خورشیدی فقط در زمانی برق تولید می کنند که نور به اندازه کافی به انها برسد. این محدودیت باعث شده تا پنل های خورشیدی از انتخاب اول ما برای تامین برق خارج شوند.
• هزینه برای ذخیره انرژی : در این نوع سیستم ها نیاز به ذخیره انرژی اهمیت پیدا می کند و چون هزینه تجهیزاتی برای ذخیره انرژی (مانند باتری ها) زیاد است این یک عیب برای این سیستم بشمار می رود .
• ساخت همراه با آلودگی : همان طور که گفته شد انرژی خورشیدی یکی از انرژی ها پاک است ولی برای ساخت،انتقال و نصب تجهیزات خورشیدی مقداری آلودگی تولید می شود.
• نیاز به مکان کافی برای نصب : مکان کافی برای نصب سیستم خورشیدی نیز یکی از مشکلات این سیستم ها بشمار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − یازده =