درایور ال ای دی

درایور ال ای دی چیست؟

   درایور، یک منبع تغذیه ای می باشد، که قدرت جریان برق مورد نیاز برای ال ای دی یا مجموعه ای از ال ای دی ها فراهم میکند. ال ای دی ها بدلیل مصرف کم انرژی، نورپردازی با طول عمر طولانی و حساس بودن به منبع تغذیه ی تخصصی نیاز دارند.

تفاوت درایور با سایر منابع تغذیه چیست؟
   درایور های مناسب برای ال ای دی، درست مانند کروز کنترلر عمل می کنند. زیرا توانایی کنترل تغییرات درجه حرارت (دما) ال ای دی ها در طول زمان روشن ماندن را دارند.
اگر درایور مورد استفاده برای ال ای دی ها مناسب نباشد، باعث میشود ال ای دی ها خیلی داغ و بی ثبات گردند که در نتیجه بر راندمان و عملکرد آن هخا اثر گذار خواهد بود.
  به طور کلی وظیفه ی درایور، انتقال یک مقدار مناسب از قدرت برق به ال ای دی ها می باشد.
دو وظیفه ی اصلی که درایورها انجام می دهند:
• درایورهای AC، داخلی هستند. و معمولا در آن دسته از محصولات روشنایی استفاده میشوند که جریان AC را به DC ، تبدیل کنند. این درایورها، منجر به کاهش ولتاژ با توجه به مقدار مورد نیاز ال ای دی ها و انتقال به آن ها میگردند.
• یکی دیگر از وظایف درایورها، حفاظت از ال ای دی های مورد استفاده در محصولات روشنایی، در برابر نوسانات و جریان برق می باشد. درایورها تضمین می کنند که میزان جریان و ولتاژ ورودی به ال ای دی ها، صرف نظر از نوسانات منبع اصلی متناسب با آن ها باشد.
بنابراین استفاده از درایور در محصولات روشنایی، امری مهم و ضروری است.

انواع درایور:
1- درایورهای داخلی؛ معمولا برای آن دسته از محصولات روشنایی مورد استفاده قرار میگیرند که به صورت بسته بندی ارائه میگردند. مانند: لامپ های خانگی، لامپ دکوراتیو و…

2- درایورهای خارجی؛ در دسته ای محصولات روشنایی استفاده می شوند که برای نورپردازی درفضاهای باز، تجاری، جاده ها و …طراحی میگردند. به منظور کاهش هزینه، به جای استفاده از درایورهای جداگانه، درایورهای مشترک قرار میگیرند.

ویژگی های درایورهای داخلی و خارجی:
• تعمیر و جایگزینی درایورهای خارجی نسبت به درایورهای داخلی آسان تر است. و هزینه و وقت کمتری را صرف خود میکنند.
• ایمنی درایورهای داخلی، بیشتر از درایورهای خارجی است.
IP (درجه حفاظت دربرابر عوامل خارجی مانند: گردوغبار و رطوبت)، در درایورهای خارجی از درایورهای داخلی از اهمیت بیشتری برخورداراست.

انتخاب درایور مناسب:
 بهتر است به منظور بهره مندی از داریور مناسب، به نکات زیر رعایت شود:
1- جریان وولتاژ :
• درایور با جریان ثابت: در این نوع از درایورها، جریان ثابت است و ولتاژ دربازه ی مشخصی قرار میگیرد.برای مثال، جریان 700 میلی آمپر ولتاژ بین 3 تا 14 ولت مغیر می باشد.
• درایور با ولتاژ ثابت:در این نوع از داریورها، ولتاژ ثابت است و حد اکثر جریان برای ال ای دی مشخص می باشد. این درایورها معمولا به جریان های ثابت 12 و یا 24 متصل میشوند.

2- اندازه ی درایور: اندازه ی فیزیکی درایورباید متناسب با محیطی باشد که مورد استفاده قرار می گیرد. نه کوچکتر و نه بزرگتر.

3- IP یا درجه ی حفاظت، از جمله عامل مهم در انتخاب درایور می باشد. IP65 و IP68 مناسب ترین IP برای محصولات الکترونیکی هستند.

ویژگی های درایورها:

 1-  قابلیت اطمینان: درایور یکی از اجزای حیاتی در سیستم های روشنایی به حساب می آیند. قدرت جریان ورودی به ال ای دی ها را تنظیم می کند و جریانی ثابت را به ال ای دی ها انتقال میدهد که باعث می شود ال ای دی ها در بهترین و کاراترین حلت کار کنند. بنابراین، انتخاب یک درایور با برند مناسب بسیار مهم و ضروری است. در غیر این صورت، طول عمر ال ای دی را به خطر می اندازد.

2- ضمانتنامه: یکی از نشانه های درایور معتبر و با کیفیت، ضمانت نامه ای است که از سوی تولید کننده ی آن ارائه میگردد. در میان تولید کنندگان انواع درایور،‌ ضمانتنامه ی 5 ساله مناسب و معتبر است.

3- گواهینامه: گواهینامه های ارائه شده از سوی شرکت ها اظهار می دارند، که محصولات تولید شده با استانداردهای ضروری الکتریکی مطابقت دارند. هم چنین تاییدیه ها، نشان دهنده ی ایمنی و کیفیت محصولات و اعتبار تولید کننده هستند.

4- قابلیت برنامه ریزی: یکی از ویژگی های درایورهای نسل جدید،‌قابلیت برنامه پذیری، برنامه ریزی و پشتیبانی می باشد. که در نهایت کارایی آن ها به صورت قابل توجهی افزایش میدهد.

5- سیستم کنترل از راه دور: جدا از مهم ترین ویژگی درایورها که بازدهی می باشد، آن ها باید به راحتی با سیستم های کنترل از راه دور (سیستم های بی سیم) سازگار باشند. درایورهای نسل جدید، قابلیت کنترل از راه دور با استفاده از اینترنیت را دارند. کنترل پذیری از راه دور، این امکان را برای کاربران نهایی فراهم می کند، که در هر زمان سیستم های روشنایی را به راحتی تحت نظارت داشته باند. مهم ترین مزیت این ویژگی از پروژکتورها؛ کاهش مصرف برق، افزایش طول عمر سیستم های روشنایی و.. می باشد.

6- قابلیت تنظیم نور: یکی دیگر از ویژگی های مهم درایورها، قابلیت تنظیم نور می باشد. که میتواند تاثیر بسزایی در میزان مصرف انرژی برق داشته باشد. این قابلیت باعث می شود که درایورها توانایی کنترل نور از 1 تا 100 درصد را دارا باشند. و به راحتی با هر نوع ال ای دی تطبیق یابند. بنابراین، کارایی مجموعه روشنایی افزایش می یابد.

7- در عین حال اندازه ی مناسب (از لحاظ ظاهری) می باشد. یک درایور تولید شده با تکنولوژی فوق باریک، فضای کمتری را اشغال میکند. بنابراین، اگر درایور از نوع داخلی باشد، هم باعث سبکتر شدن محصول روشنایی میگردد هم حجم محصول نهایی کاهش می یابد.

8- سازگاری همه جانبه: یعنی سازگاری با هر نوع ال ای دی و قابلیت استفاده در بیشتر محصولات روشنایی. بنابراین تولید کنندگان محصولات روشنایی به راحتی می توانند از یک نوع درایور در تمامی محصولاتشان استفاده کنند. بنابراین قیمت نهایی قابل کنترل خواهد بود و کمتر با نوسان روبرو میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − ده =