تفاوت پروژکتورهای SMD و COB

ال ای دی چیست؟ یک منبع تولید نور نیمه هادی است، که ولتاژ را بین دو صفحه ی نیمه هادی هدایت می کند و در نهایت منجر به انتشار نور می گردد. به طور کلی ال ای دی ها، دارای مدل های گونا گون هستند که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند که در نهایت مصرف کننده با توجه به نیاز و مورد استفاده مناسب ترین نوع ال ای دی را انتخاب می کند.

در سال های اخیر، محصولات روشنایی تولید شده از انواع ال ای دی، دنیای نور را متحول ساخته است. صرفه جویی در میزان مصرف برق، افزایش طول عمر، حفاظت از محیط زیست، کارامدی بیشتر و …. از جمله مهمترین ویژگی های قابل توجه این نسل از محصولات روشنایی شمرده می شوند که مورد استقبال افراد قرار گرفته است.
به منظور استفاده ی بهتر، تطبیق پذیری بالاتر و استفاده ی موثر از قدرتشان ، کیفیت پروژکتورهای ال ای دی رو به بهبودی و پیشرفت است. پروژکتورهای ال ای دی ، در مدل های مختلف مورد مقایسه و بررسی قرار میگیند. در این مقاله به مقایسه ی پروژکتور های SMD وCOB می پردازیم.

ویژگی های پروژکتورها با تکنولوژی SMD:
SMD یا (SURFACE MOUNTED DEVICE)، معمول ترین ال ای دی های مورد استفاده در تکنولوژی SMD، ال ای دی های 5050 ، 2835 و 3030 هستند. که بیشتر ازسایر ال ای دی های موجود در بازار مورد توجه قرار می گیرند.
استفاده از پروژکتورهای تولید شده با تکنولوژی SMD، دارای مزایا و ویژگی های زیر می باشد :
1- ال ای دی ها ی مورد استفاده در پروژکتور های SMD، پرتوی گسترده ای از نور تولید می کنند که می توانند محدوده ی وسیعی را پوشش دهند و نور یکنواختی را در محیط متساعد کنند.
2- با توجه به نحوه ی قرار گرفتن ال ای دی ها بر روی برد که به صورت یکنواخت و پراکنده می باشند، میزان گرمای تولید شده توسط ال ای دی ها به مراتب کمتر از پروژکتورهای تولید شده با تکنولوژی COB است. بنابراین میزان مواد مورد استفاده برای هیتسینک (بدنه ی پروژکتور، به منظوردفع حرارت) پروژکتورهای SMD، کمتر خواهد بود.

3- این نوع پروژکتورها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر و مناسب تر خواهند بود. آن ها بدلیل توانایی تولید نور بیشتر با بازدهی بالاتر ، کارامد تر از COB ها هستند.

4- در حالت کلی میتوان با استفاده از لنزهای مختلف با درجات متفاوت، که بر روی هر ال ای دی قرار می گیرند، پرتاب نور آن ها را تحت کنترل قرار داد که از این نظر تفاوت کمی با COB ها دارد.
5- ال ای دی های مورد استفاده در تکنولوژی SMD در مقایسه با COB، از لومن های بالاتری برخوردارند، یعنی میزان بازدهی نور بیشتری دارند.
6- در سال های اخیر، با توجه به یشرفت تکنولوژي، شرکت های بزرگ به تولید ال ای دی هایی پرداخته اند که دارای لومن ( بازدهی نور) 220 هستند. که مراتب بالاتر از ال ای دی های مورد استفاده در COB می باشند.
ویژگی های پروژکتورها با تکنولوژی COB یا (chip on board)؛
1- در این تکنولوژی مدارچاپی آلومینیومی، ال ای دی و… همه گی در یک قسمت به صورت متمرکز قرار گرفته اند و فضای کمتری اشغال میکنند.

2- در زمان روشن بودن پروژکتورهای COB ، گرمای زیادی ایجاد میشود. که برای دفع حرارت ، به بدنه ی قوی تر و سنگین تری نیاز خواهد بود . بنابراین، منجر به افزایش قیمت نهایی محصول میگردد.
3- نور تولید شده توسط COB، به صورت متمرکز می باشد. بنابراین در مواردی که محیط نیازمند شدت نور بالا و همچنین نور موضعی و قوی باشد ، این نوع از پروژکتورها مورد استفاده قرار میگیرند.
4- معمولا این پروژکتورها در مکان هایی که دارای سقف بلندتری هستند کارایی بیشتری دارند.
5- میتوان با قرار دادن لنزهای شفاف و مناسب بر روی برد ، زاویه ی نور را تنظیم نمود.
با توجه به مطالب فوق میتوان این گونه نتیجه گرفت که استفاده از پروژکتورهای SMD در مقایسه با COB از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر خواهد بود. هم چنین بازدهی نور و طول عمر پروژکتورهای SMD بیشتر از COB است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =